domingo, 17 de noviembre de 2019

ESTEREOTIPOS SEXISTAS NA PUBLICIDADE




As mulleres neste anuncio representan os roles reprodutivos moi tradicionais que obedecen a estereotipos de xénero feminino como son a responsabilidade e preocupación pola saúde e o coidado da familia. E reproducindo tamén estereotipos moi arraigados na cultura patriarcal na que nos desenvolvemos, as figuras masculinas identifícanse co “doutor” (na súa versión animada, máis amable pero igualmente sexista) e mais co “contratador” do servizo ou, se cadra, o instrutor que explica paso a paso como proceder para facerse cos servizos anunciados. En ambos os dous casos, abóndase nas cualidades prexuizosamente “naturais” que se lle presupoñen aos varóns, e polo tanto, máis dotados para a técnica, a tecnoloxía e a ciencia, máis resolutivos e profesionais eficientes cás mulleres. É dicir, neste anuncio adscríbese exclusivamente o rol produtivo ao sexo masculino.
Por una banda, o personaxe animado incorpora aspecto físico humanoide e roles masculinos característicos dos varóns. Ten nome e aspecto de doutor, non doutora, nin “enfermeira” sequera.  A el se lle debe a procura máis económica dos servizos sanitarios dos que se benefician de modo pasivo e subsidiario as señoras do anuncio. Por outra parte, finalmente quen aparece como o axente activo experto usuario da web que se anuncia é un home. Polo seu aspecto e idade, e tirando do fío do feble asunto narrativo que subxace no spot, este personaxe ata podería conxugar un rol social e profesional estereotipado coa posibilidade de supoñelo parella da segunda muller (ou doutra calquera ausente pero tamén estereotipada como ela) e pai das criaturas que, en todo caso, a acompañan a ela, máis non a el.
É dicir, aínda que inicialmente se poidera tender a pensar que a primeira muller máis nova que aparece en pantalla ou a segunda (esta claramente unha nai pois ao seu carón entretéñense dúas nenas e un neno) son quen de buscar e comparar por si mesmas ata atopar o mellor servizo sanitario para si e para a súa familia (facendo simultaneamente apaños na economía doméstica para sufragar este gasto médico e máis o do desfrute vacacional), realmente resulta que ao final son dúas figuras masculinas as que lles resolven a elas a situación. Explicitamente ambos se dirixen a elas, e por extensión ao potencial público feminino ao que vai dirixido o anuncio, tal e como revela o “buscamos y comparamos por ti”. Deste xeito, insístese no manido estereotipo sobre o que se apoia a suposta incapacidade ou ineficiencia feminina para resolver problemas relacionados coa economía máis complexa que a doméstica e co mundo da electrónica. Isto é, refórzase unha vez máis prexuízos negativos tan asentados polos que se identifica o ámbito privado, familiar e doméstico coas mulleres, mentras que se reafirma o público, social e tecno-científico cos varóns.

Polo tanto, este spot cébase en perpetuar os roles sexistas asociados a mulleres e homes presuntamente derivados das súas respectivas características biolóxicas. A muller preséntase nun caso, como unha xoven sen cargas familiares que pola súa natureza biolóxica non debe desatender a atención sanitaria; no outro, aparece a nai ao cargo da súa familia (numerosa ademais, xa que se ven tres criaturas detrás dela), preocupada polo benestar propio e polo da súa prole.







Neste anuncio vólvese insistir nos mesmos estereotipo reforzando roles sexistas asociados tradicionalmente a mulleres e varóns referidos no comentario do spot anterior.
Escóitase ao principio na banda sonora que En Sanitas somos muy fans de cuidarte, de que siempre estés en contacto con el médico, tu médico… Pois resulta que “médico”, sempre se enuncia en masculino no soporte verbal oral e textual, pero tamén se traduce así a través das imaxes: o médico é un home sempre.
Sen embargo, a segunda persoa á quen se dirixe a voz tamén masculina en off, aínda que carente de marcas gramaticais de feminino, queda definida na maioría dos casos a través de imaxes de  mulleres de distintas idades soas ou acompañadas. Pero estas figuras femininas, ás veces mesmo resultan minimizadas metonimicamente do que se deriva a súa cousificación en absoluto asexuada, pois nin sequera se visualiza ás persoas, non se ve o corpo enteiro das mulleres, nin os seus rostros completos se aprecia en tales casos, basta con elementos parciais como brazos, mans cabelos, cutis...

De novo, como no primeiro anuncio, outórgaselle forza ao prexuízo estereotipado polo que a natureza biolóxica das mulleres (tradicionalmente definidas coa etiqueta nada inocente de “sexo débil” ao fin o sexo de rol reprodutivo) exixe maior atención segundo reza a rotulación das imaxes dos dispositivos electrónicos que aparecen no vídeo pola saúde propia embarazo e bienestar emocional;  pero tamén por iso son as responsables da preocupación e dos coidados da saúde familiar niño sano (nada se alude ás nenas, por certo). Así pois, asóciase a natureza biolóxica da muller co seu “inherente indiscutible e indisociable” rol maternal. De feito nas imaxes obsérvase claramente como son mulleres as que coidan aos bebés durante as consultas fronte aos médicos varóns, sempre homes.
É certo que na última secuencia móstrase a un home xoven que xoga cunha nena nun ámbito doméstico. Ambos parecen gozar de estupendo estado de saúde. Poderíase desprender dese final que tal personaxe masculino representa o rol do pai que desfruta da filla e viceversa, gracias a que a nai ausente -se cadra por estar na consulta con outra das súas criaturas máis pequechas- cumpre ben as funcións “propias do seu sexo”, segundo a expresión tan desfasada pero que aquí reflicte fielmente o que se espera dos estereotipos máis tradicionais das sociedades patriarcais atribuídos ás mulleres pola súa condición biolóxica en virtude da capacidade xestante: nai e esposa destinada e dedicada á preocupación e aos coidados da súa familia, ante todo.

Loxicamente, calquera nena ou rapaza que vexa estes dous vídeos deberá superar a dificultade de desprenderse da lousa da función estereotipada que se lle atribúe en tanto que muller pequena ou nova, para identificarse co rol produtivo e profesional asignado aos varóns.
E dun xeito paralelo, calquer neno ou rapaz asumirá con facilidade que o rol reprodutivo é exclusivo das mulleres, e reforzando a súa aprendizaxe dos estereotipos de xénero proxectarase nas figuras masculinas dos profesionais o do pai atento que comparte o seu lecer coa familia pero non se ten que facer cargo dos seus coidados médicos e da saúde.








Destaca neste anuncio de Volkswagen a omnipresencia e mais a exaltación da masculinidade a través dos animais machos que exhiben características biolóxicas moi “sexualizadas” como a actitude agresiva/protectora do can, a cornamenta e a rebeldía no caso do carneiro e os xenitais do boi. Agás as ovellas que integran o rabaño acompañadas dos “borregos”, en manifesta oposición co carneiro, non existen outras figuras femininas. Mesmo ao inicio do spot, suxírese o “nacemento” nocturno do protagonista, pero parecera que non fora parido sequera por unha nai, absolutamente ausente. Así que os estereotipos de xénero masculino nesta historia están explotados ata o extremo.
Obviamente, os dous pastores son homes tamén. E aínda que non se aprecia apenas quen conduce o coche que se vende (noutras versións do anuncio para outros países si se comproba que se trata dun condutor), o anuncio fainos presumir que se trata dun “macho alfa” que, identificándose plenamente co indomable carneiriño negro síntese o protagonista indiscutible, en sintonía co lema: Algunos no han nacido para seguir al rebaño. En todo caso, rizando moito o rizo, poderíase inferir que, ao contrario, o rabaño feminino e “aborregado” irá detrás del. E mesmo os pastores e mais o can acaban por mostrarse mansos. O carneiriño vai diante ata que aparece o vehículo conducido por un ser masculino que recoñece como un igual, en termos de forza, decisión, e “masculinidade” insubmisa. Por tal motivo non se enfronta ao coche e respecta ao automovilista que o conduce e adianta ao rabaño, aos pastores e ao propio carneiro para seguir o seu rumbo en total liberdade sen atrancos de ningunha clase. E aínda por riba, para remarcar nidiamente a mensaxe, o spot termina coa infografía en grande SOLO, UNO, ÚNICO.
Daquela, neste caso, as características de natureza biolóxica que definen o sexo masculino utilízanse premeditadamente para reforzar positivamente roles tradicionalmente asociados aos varóns en tanto que segundo os estereotipos perpetuados para o seu xénero han ser libres, fortes, rebeldes, líderes... Polo tanto, a presentación do vehículo que se pretende publicitar aderézase cos valores simbólicos positivos que lles confiren aos varóns a súa condición de superioridade fronte ao “xénero feminino” e mesmo fronte a outros varóns máis ou menos feminizados/mansos.
En consecuencia, resulta esencial a idea que transmite o anuncio segundo a que o potencial comprador do coche non se sentiría identificado co rol do varón submiso que representan os pastores, xa que eles nin van sos, porque son dous, e ademais non son tan únicos senón semellantes entre si, ata o punto de que se cadra virían sendo pai e fillo. O estereotipo masculino que se potencia no anuncio é o dun varón, máis ou menos xoven (cando menos de espírito) como o carneiro), diferente, rebelde, líder e libre de ataduras e pouco emocional. Curiosamente,  a talla física do animal e maila súa idade non o merman en absoluto. Claro que iso tamén está en relación proporcional coa gama do vehículo que nin é tan grande nin tan potente, pero sí  que marca a diferencia: SOLO, UNO, ÚNICO. Calquera rapaz novo e ata os nenos poden sentirse identificados cos valores simbólicos que fomenta o anuncio por máis que non poidan conducir nin mercar o automóvil.
Para rematar cómpre apuntar que neste anuncio estase a xogar subliminalmente coa contrapartida masculina da frase “ovella negra”, xa que o protagonista é un xoven carneiriño negro. Pero moi lonxe do estigma negativo que expresa á frase en feminino (como tantas outras), a proxección da súa presunta versión masculina implícita comporta a sublimación de estereotipos masculinos moi “básicos” ligados á forza, á rebeldía, ao liderado, á decisión, ao valor e á ousadía, á pouca empatía emocional... e a testosterona, en definitiva.



CONCLUSIÓN
A influencia das mensaxes explícitas, implícitas e subliminais da publicidade na sociedade da comunicación e da tecnoloxía ten tanto ou máis peso que a contribución da perpetuación dos estereotipos de xénero xerados por outras producións ou actividades culturais e económicas. E indo máis lonxe, cómpre recoñecer que a labor formativa para desmontar os estereotipos sexistas que se acomete no ámbito da familia e desde as institucións educativas, gubernamentais e sociais vese fortemente afectada polos valores negativos que proxecta a publicidade, na que se invisten inxentes recursos para crear produtos moi atractivos esteticamente e moi ben fundamentados tecnicamente.
Con todo, afortunadamente, comprobamos que polo menos en países do noso contexto político-xeográfico as cousas van cambiando paseniñamente a mellor, aínda que ás veces parece que imos un pasiño para adiante e dous cara atrás.





No hay comentarios:

Publicar un comentario

MULLERES PIONEIRAS. CONCEPCIÓN ARENAL

Unid. Did. Concepción Arenal by Manuela Iglesias on Scribd Hai mulleres que pasan a Historia porque nas súas vidas lles tocou loita...